שלום אורח, התחבר !

חדשות הקיבוץ

ברוכים הבאים

ברוכים הבאים לאתר יפעת!

נר נשמה

 מועדי יום השנה לחברי יפעת
מופיע ב"נר נשמה" במדור "נזכור"
בעמוד הבית.

השתתפות בצער

עם משפחתה של אלישבע ז"ל
אנו שותפים בצער
על מות האֵם
רות ויאולא ז"ל
בכפר מסריק.
יהי זכרה ברוך.

מה קורה

מגזין הוידאו החודשי "מה קורה"
נמצא ב"רוח מקומית".
האחרון מופיע גם בדף הבית.

לוח אירועים

מבחן במגרפה

מבחן במגרפה 
 
סיפר יואב אהרוני:
 

אם אינני טועה, היה הדבר בשנת 1955: בעפולה נערכה בחינה שאליה נשלחו שני נציגים מכל בתי הספר בעמק. אין לי מושג מי יזם את הבחינה הזאת ואיני יודע מה היתה מטרתה. אברהם כהן, המחנך שלנו, בחר באמנון גלעד ובי כנציגי בית הספר שלנו.

  

בבחינה היו שאלות מכמה מקצועות לימוד, שמהן אני זוכר רק אחת, בתחום הספרות: קיבלנו בית אחד משיר ארוך, בלי שם המחבר ובלי שם השיר. התבקשנו לקרוא ולהשיב על מה כתב המשורר, מה המסר של השיר וכו'. לקינוח, התבקשנו לתת שם משלנו לשיר ולהציע לו פתיחה והמשך מתאימים.

[...] וְהָיָה שָׁם כְּלִי־זֶמֶר אֶחָד שֶׁנִּקְרָא / מַגְרֵפָה, עַל שׁוּם שֶׁגָּרַף אֶת הַכֹּל: / אֶת קוֹלוֹ שֶׁל כִּנּוֹר וְקוֹלוֹ שֶׁל אַבּוּב / וְקוֹלוֹ שֶׁל עוּגָב וְצִלְצֵל וְכָל קוֹל; / וּכְשֶׁהָיָה הַמְשׁוֹרֵר מְשׁוֹרֵר בַּגָּרוֹן / וְנִגֵּן הַמְנַגֵּן עַל נִימִים בְּכֵלָיו, / הָיְתָה הַמַּגְרֵפָה מְשִׁיבָה כְּנֶגְדָּם / בְּקוֹל הֵד הָעוֹלֶה וְעוֹנֶה מֵאֵלָיו; / וְכֵיוָן שֶׁנֵּעוֹר בָּהּ הַהֵד וְהִתְחִילָה / עוֹנָה וּמַשְׁמַעַת קוֹלָהּ הֶעָשִׁיר, / לֹא הָיוּ מַבְחִינִים עוֹד בֵּין שִׁיר וְהֵדוֹ, / לֹא הָיוּ עוֹד יוֹדְעִים מִי מַשְׁמִיעַ הַשִּׁיר; / וְהָיוּ הַקּוֹלוֹת מִשְׁתַּפְּכִים בְּשִׂמְחָה / וְהָיוּ נִשָּׂאִים וְעוֹלִים בְּרָמָה, / וְהָיָה בָּם נִשְׁמָע מִדָּכְיוֹ שֶׁל הַיָּם / וּמִקּוֹל נִסּוּרוֹ שֶׁל גַּלְגַּל הַחַמָּה, / וּמִשִּׂיחַ שִׂיחִים בִּגְאוֹן הַיַּרְדֵּן / וּמֵרַעַשׁ אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן בְּסוּפָה, / וּמִשַּׁאַג אַרְיֵה בְּמִדְבַּר יְהוּדָה / וּמַשַּׁק הַכָּנָף שֶׁל יוֹנָה בְּעוּפָהּ.

  

עבורי היתה זו שאלה קלה. את השיר "המגרפה" היכרתי היטב, מאחר שאת ספר השירות והבלדות של המשורר שמשון מלצר קיבלתי כמתנת בר-מצווה מהדודים. כתבתי במהירות את תוכנו של בית-השיר האלמוני, מצאתי עבורו שם מקורי הולם משלי: "המגרפה", והצעתי גם המשך וסיום. בקושי התאפקתי שלא "לנחש" את שם המחבר.

  

תשובותיי עוררו השתאות אצל הבוחנים. זכיתי לציון לשבח על עושר הדמיון ועומק ההבנה של נער צעיר. ואמנון? למרות שלא הכיר את השיר, השיב יפה לשאלות התוכן ואפילו הציע להכתיר אותו בשם "המגרפה"... נראה שהצעותיו לפתיחה ולהמשך של השיר לא הלהיבו במיוחד את הבוחנים והוא קיבל "רק" ציון טוב מאוד.
 
אברהם כהן היה מרוצה: הבאנו כבוד לבית הספר של יפעת!